عنوان : تأثير هشت هفته تمرين هوازي و رژيم غذايي كاهش وزن بر نیمرخ لیپیدی خون و آدیپونکتین زنان غيرفعال ميانسال

دانشگاه فردوسی مشهد

پايان ­نامه كارشناسي ارشد رشته تربيت بدني و علوم ورزشي

عنوان:

تأثير هشت هفته تمرين هوازي و رژيم غذايي كاهش وزن بر نیمرخ لیپیدی خون و آدیپونکتین زنان غيرفعال ميانسال

استاد راهنما:

دكتر امیر رشیدلمیر

پایان نامه

بخش هایی از متن پایان نامه :

(ممکن می باشد هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود اما در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل می باشد)

فهرست مطالب:

فصل اول: طرح پژوهش

مقدمه. 2

اظهار مسأله. 3

ضرورت و اهمیت پژوهش.. 6

اهداف پژوهش.. 8

هدف کلی.. 8

اهداف ویژه 8

فرضیه های پژوهش.. 10

تعریف واژه ها 11

فصل دوم: ادبیات پژوهش

مبانی نظری.. 14

چاقی و بیماریزایی.. 14

چاقی و حساسیت به انسولین.. 14

چاقي و بیماری عروق کرونر قلب.. 14

چاقي و سرطان. 15

چاقي و استئوآرتریت.. 15

چاقی  و تعادل انرژی.. 15

اتیولوژی چاقی.. 16

تأثیر سن بر چاقی.. 16

سبک زندگی.. 18

عوارض چاقی.. 21

ترمودینامیک چاقی و از دست دادن وزن. 24

عدم تحرک بعنوان دلیل برای چاقی.. 26

تعادل درشت مغذی های رژیم. 26

کاهش مطلوب وزن. 26

اثرات ورزش بر کاهش وزن. 27

روش های مرسوم کاهش وزن در افراد چاق. 27

منشأ لیپوپروتئین های خون و طبقه بندی آنها 30

طبقه بندی لیپوپروتئین ها 31

شیلومیکرون ها 31

لیپوپروتئین با دانسیته بسیار پایین(VLDL) 31

لیپوپروتئین با دانسیته پایین(LDL) 31

لیپوپروتئین دارای دانسیته متوسط (IDL) 32

لیپوپروتئین با دانسیته بالا (HDL) 32

اثر فعالیت ورزشی بر کلسترول پلاسما 34

آثارکوتاه مدت.. 34

آثار بلند مدت.. 35

عوامل موثر بر غلظت کلسترول بدن. 36

موارد استعمال ویژه کلسترول. 37

اثر فعالیت ورزشی بر تری اسیل گلیسرول های پلاسما 39

آثار کوتاه مدت.. 39

آثار بلند مدت.. 41

کلسترول. 42

کنترل غلظت کلسترول داخل سلولی.. 42

کنترل سنتز کلسترول توسط کبد. 43

آدیپونکتین: 44

انواع آدیپونکتین: 44

عملکرد آدیپونکتین و کبد: 45

آدیپونکتین و ورزش: 47

تحقيقات انجام شده در داخل کشور 49

شما می توانید تکه های دیگری از این مطلب را در شماره بندی انتهای صفحه بخوانید              

تحقيقات انجام شده در خارج کشور 58

فصل سوم: روش پژوهش

روش پژوهش.. 68

جامعه آماری، نمونه آماری و نحوه ی گزینش آزمودنی ها 68

معیارهای ورود به پژوهش:. 69

متغیرهای پژوهش : 70

ابزار و روش جمع آوری داده ها: 70

شاخص هاي پيكرسنجي: 71

برنامه تمرين هوازي: 72

روش تعیین شدت تمرین : 72

رژیم کاهش وزن پلکانی : 73

روش های آزمایشگاهی.. 75

محدودیت های پژوهش : 76

ملاحظات اخلاقی: 76

روش های آماری.. 77

فصل چهارم: یافته های پژوهش

مقدمه. 79

الف) توصيف داده هاي تحقيق.. 79

ب) آزمون فرضيه هاي تحقيق.. 82

فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری پژوهش

اختصار تحقيق: 98

یافته های پژوهش: 99

بحث و نتیجه گیری.. 101

نتیجه گیری کلی.. 105

پیشنهادات کاربردی برگرفته ازتحقیق.. 106

پیشنهادات برای تحقیقات آینده 107

 

فهرست جداول

جدول 2- 1: غلظت های مطلوب، مرز و نامطلوب چربی سرم درپلاسما( mg/dl ) 36

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید                     

جدول 3- 1: پروتكل كاهش وزن پلكاني در هشت هفته……… 74

جدول 4- 1: توصيف سني آزمودني ها 79

جدول 4- 2: توصيف قد آزمودني ها 79

جدول 4- 3: توصيف وزن آزمودني ها 79

جدول 4- 4: نتایج آزمون کلوموگروف اسمیرنف مربوط به متغيرهاي آنترپومتريكی.. 80

جدول 4- 5: نتایج آزمون کلوموگروف اسمیرنف مربوط به متغيرهاي اندازه گيري شده 80

جدول 4- 6: ميانگين تري گليسريد پس از هشت هفته تمرین هوازي.. 82

جدول 4- 7: ميانگين كلسترول پس از هشت هفته تمرین هوازي.. 83

جدول 4- 8: ميانگين HDL پس از هشت هفته تمرین هوازي.. 84

جدول 4- 9: ميانگين LDL پس از هشت هفته تمرین هوازي.. 85

جدول 4- 10: ميانگين آدیپونکتین سرم پس از هشت هفته تمرین هوازي.. 86

جدول 4- 11: ميانگين تري گليسريد پس از هشت هفته تمرین هوازي و رژيم كاهش وزن پلكاني.. 87

جدول 4- 12: ميانگين كلسترول پس از هشت هفته تمرین هوازي و رژيم كاهش وزن پلكاني.. 88

جدول 4- 13: ميانگين HDL پس از 8 هفته تمرین هوازي و رژيم كاهش وزن پلكاني.. 89

جدول 4- 14: ميانگين LDL پس از 8 هفته تمرین هوازي و رژيم كاهش وزن پلكاني.. 90

جدول 4- 15: ميانگين آدیپونکتین سرم پس از 8 هفته تمرین هوازي و رژيم كاهش وزن پلكاني.. 91

جدول 4- 16: تغییرات مربوط به تري گليسريد گروه‏های تمرین هوازی و تمرین هوازی همراه با رژیم پلكاني  92

جدول 4- 17: تغییرات مربوط به كلسترول گروه‏های تمرین هوازی و تمرین هوازی همراه با رژیم پلكاني.. 93

جدول 4- 18: تغییرات مربوط به HDL گروه‏های تمرین هوازی و تمرین هوازی همراه با رژیم پلكاني.. 94

جدول 4- 19: تغییرات مربوط به LDL گروه‏های تمرین هوازی و تمرین هوازی همراه با رژیم پلكاني.. 95

جدول 4- 20: تغییرات مربوط به آدیپونکتین سرم گروه‏های تمرین هوازی و تمرین هوازی همراه با رژیم پلكاني  96
فهرست نمودارها

نمودار 4- 1: تغییرات تری گلیسرید در گروه تمرین هوازی.. 82

نمودار 4- 2: تغییرات کلسترول در گروه تمرین هوازی.. 83

نمودار 4- 3: تغییرات HDL در گروه تمرین هوازی.. 84

نمودار 4- 4: تغییرات LDL در گروه تمرین هوازی.. 85

نمودار 4- 5: تغییرات آدیپونکتین در گروه تمرین هوازی.. 86

نمودار 4- 6: تغییرات تری گلیسرید در گروه تمرین هوازی و رژیم غذایی.. 87

نمودار 4- 7: تغییرات كلسترول در گروه تمرین هوازی و رژیم غذایی.. 88

نمودار 4- 8: تغییرات HDL در گروه تمرین هوازی و رژیم غذایی.. 89

نمودار 4- 9: تغییرات LDL در گروه تمرین هوازی و رژیم غذایی.. 90

نمودار 4- 10: تغییرات آدیپونکتین در گروه تمرین هوازی و رژیم غذایی.. 91

نمودار 4- 11: تغییرات تری گلیسرید بین دو گروه 92

نمودار 4- 12: تغییرات کلسترول بین دو گروه 93

نمودار 4- 13: تغییرات HDL بین دو گروه 94

نمودار 4- 14: تغییرات LDL بین دو گروه 95

نمودار 4- 15: تغییرات آدیپونکتین بین دو گروه 96

 

چکیده

سابقه و هدف:  شناسایی معضلات و مسائل زنان ميانسال با هدف ارتقاء سطح سلامتی آنها امری لازم و ضروری می باشد. هدف از انجام این تحقيق، مطالعه تاثير هشت هفته تمرين هوازي و رژيم غذايي كاهش وزن بر نیمرخ لیپیدی خون و آدیپونکتین زنان غيرفعال ميانسال بود.

مواد و روش­ها: 20 زن ميانسال غير فعال به صورت داوطلبانه انتخاب و به گونه تصادفي به دو گروه تمرين هوازي(10نفر) و تمرين هوازي+رژيم (10نفر) تقسیم شدند. قبل از آغاز برنامه اصلی پژوهش، نمونه خون آزمودنی­ها اندازه­گیری گردید. سپس آزمودنی­ها بطور تصادفی در دو گروه مجزا به اجرای برنامه پژوهشی پرداختند. مجددا نمونه خون آزمودنی­ها به­وسیله همان ابزار و امکانات بهره گیری شده در مرحله نخست اندازه­گیری و جمع­آوری گردید.

يافته­ها:  در هر دو گروه پس از هشت هفته تمرين هوازي سطح آديپونكتين سرم به گونه معني­داري افزايش پیدا نمود (p<0.05)، ولي نيمرخ ليپيدي پس از هشت هفته تمرين هوازي تغييرات معناداري در هيچكدام از گروه­ها نداشت(p>0.05).
نتيجه­گيري:  به گونه كلي هر دو روش تمرين باعث افزايش آدیپونکتین که یکی از تنظیم کننده­های سوخت و سازی بدن می باشد، مي­گردد كه اين تغيير مي­تواند باعث بهبود كيفيت زندگي در زنان غيرفعال ميانسال ­گردد

مقدمه
چاقی یک بیماری مزمن می باشد که شیوع آن در بالغین، نوجوانان، و کودکان در حال افزایش بوده و در حال حاضر به عنوان یک اپیدمی جهانی در نظر گرفته می گردد. در بسیاری از جوامع شیوع اضافه وزن و چاقی طی دو دهه اخیر افزایش یافته می باشد. در ایالات متحده آمریکا ریسک ابتلا به اضافه وزن و چاقی در طول مدت زندگی هر فرد به ترتیب 50 و 25 درصد می باشد. همچنین، چاقی به عنوان یک مشکل مهم سلامتی در تمام کشورها مطرح می باشد که تحت تأثیر عوامل محیطی و ژنتیکی می باشد. از سویی دیگر، چاقي مهمترين بيماري تغذيه اي در كشورهاي پيشرفته بوده به طوري كه در دو دهه اخير به سرعت شيوع پيدا كرده می باشد. این عارضه خطر ابتلا به بیماری های گوناگون از قبیل خطر حمله قلبی، آرتروز، دیابت نوع 2، سکته مغزی، فشار خون بالا و سایر بیماری ها را افزایش داده و در نهایت با کاهش طول عمر و مرگ زودرس همراه می باشد و در نتیجه هزینه های هنگفتی را به سلامتی افراد تحمیل می کند. لذا پیشگیری از چاقی و کوشش برای کاهش اضافه وزن منجر به کاهش بیماری­های وابسته به آن، بهبود کیفیت زندگی و کاهش هزینه­های مرتبط با مراقبت­های سلامتی خواهد گردید. بنابراين توجه جدی و فوری مراقبين سلامت، پژوهشگران و سياست گذاران هر جامعه به موضوع چاقی امری ضروری می باشد. در همين راستا، مطالعات و تحقيقات بسياری جهت مطالعه روش‌های گوناگون کاهش وزن انجام گرفته و افراد چاق نيز روش‌های متفاوتی را جهت کاهش وزن در پيش می‌گيرند که ممکن می باشد عوارض خطرناکی را برايشان در پی داشته باشد. در اين بين، روشی که تأثيرات مثبت بسياری بر کاهش وزن افراد چه از لحاظ عوارض جانبی و چه از لحاظ ماندگاری داشته می باشد، داشتن يک رژيم غذایی مناسب به همراه برنامه ورزشی منظم و منطبق بر اصول دقيق علمی‌ می باشد. در نظر داشتن نوع ورزش اهمیت ویژه ای داشته و ورزش هوازی به سبب تاثیر فراوانی که بر چربی سوزی دارد،  می­تواند در این زمینه انتخاب مناسبی باشد.

تعداد صفحه : 137

قیمت : چهارده هزار و هفتصد تومان